Stressi ahdistaa mutta mikä avuksi?

//Stressi ahdistaa mutta mikä avuksi?

Stressi ahdistaa mutta mikä avuksi?

Stressistä on tullut nykypäivän hektisen elämäntavan myötä yhä yleisempi vaiva. Monella pinna on tiukilla ja ajatukset poukkoilevat sinne tänne. Jatkuessaan stressi uhkaa terveyttämme. Sanomattakin on selvää, että pidempiaikaista stressiä kannattaa välttää.

Millä keinoin sitten käydä taistoon stressiä vastaan? Ja ennen kaikkea, miten tahtia voisi hiljentää ja huomata stressin oireet ajoissa?

Työssä käyvistä joka kolmas kärsii stressistä. Nuorista jopa joka toinen sanoo olevansa stressaantunut. Tutkimusten mukaan stressi vaivaa niin töissä kuin kotonakin.

Vähäisen stressin on todettu olevan meille hyväksi, ja se jopa parantaa suorituskykyämme. Mutta hyvän ja liiallisen stressin eroa voi olla joskus vaikea havaita ajoissa. Havahdumme usein vasta siinä vaiheessa, kun oireilu on jo alkanut. Vatsaa kivistää tai nukahtaminen on vaikeaa.

Stressin ehkäisy- sekä purkutapoja on monia: riittävä uni, säännöllinen liikunta, ystävien tapaaminen ja niin edelleen. Suurin osahan meistä tiedostaa nämä konstit. Mutta miksi sitten niin moni meistä tuskailee päivittäin stressiään?

Stressaantuneena haasteenamme on myös jaksaminen. Ylikuormituksesta kärsii sekä kehomme että mielemme. Päässämme pyörii liikaa kaikenlaisia asioita. Mietimme, mitä jäi tekemättä ja mitä pitää vielä ehtiä tekemään. Mutta kuinka sitten rauhoitamme mieltämme, hiljennämme sen tahtia ja irtaudumme stressiä aiheuttavista ajatuksista?

Mindfulness-menetelmä on hyväksi todettu työkalu tähän. Monet tutkimukset ovat osittaneet, että Mindfulness vähentää stressaavia ajatuksia ja auttaa käsittelemään niitä paremmin jatkossa. Menetelmä auttaa myös kehoa rentoutumaan. Yleensä jo lyhytkin harjoitus helpottaa oloa. Voit kuunnella tästä harjoitteen stressin hallintaan.

Joskus mielemme voi olla hyvinkin ylirasittunut, jolloin tarvitsemme pidemmän ajan rentoutumiseen sekä lepoon. Voit myös silloin kuunnella harjoitteita milloin ja missä vain, sohvalla tai sängyllä lepäillessäsi.

Kun mielemme on hieman rauhoittunut, jaksamme paremmin keskittyä myös muihin keinoihin, joiden avulla vahvistaa hyvinvointiamme.

Voit tulla luennoille tai kursseille kuulemaan lisää menetelmästä. Pääset hyvin alkuun myös tilaamalla CD:n tai lataamalla mobiilisovelluksen puhelimeesi.

 

By |2016-10-28T08:35:44+00:00toukokuu 7th, 2013|Yleinen|0 kommenttia

Jätä kommentti

css.php