Mindfulness ja kivunhallinta

/, Yleinen/Mindfulness ja kivunhallinta

Mindfulness ja kivunhallinta

Miten helpottaa kipuja jos ne tuntuvat hallitsevan elämää? Ja kuinka oppia hyväksymään oma kehomme sellaisena kuin se on, tai huolehtimaan siitä paremmin?

Kivut, sairaus ja stressi kulkevat usein käsi kädessä. Ne ruokkivat toisiaan ja aiheuttavat meille yhä enemmän kärsimystä.

Kun tunnemme olevamme sairauden tai kivun loukussa niin tämä lisää stressin määrää. Ja samalla mielemme yleensä muuttuu pikku hiljaa yhä synkemmäksi ja negatiivisemmaksi.

Negatiivisten ajatusten kehä on uskomattoman tehokas ja se voi tuntua lähes mahdottomalta pysäyttää. Ja tällaiset negatiiviset ajatukset luovat jännitteitä kehossa ja vain pahentavat näin sairauksia ja vammoja.

Stressi heikentää myös immuunijärjestelmää ja keho ei näin pääse paranemaan. Stressi ei ole vain ikävä kokemus, tai tunne, vaan se heikentää myös fyysistä terveyttä.

Useimmat ihmiset haluavat unohtaa kivun tai päästä siitä eroon, joka on aivan luonnollista, kukapa meistä haluaisi kärsiä. Ongelmana on kuitenkin se että taistelemalla ja kamppailemalla sitä vastaan​​ luomme vain lisää stressiä.

Mitä sitten voit tehdä?

Voit katkaista negatiivisten ajatusten ruokinnan, ajatusten jotka tekevät kärsimyksestä voimakkaamman ja paljon ikävämmän.

Mindfulness auttaa astumaan ulos mielen noidankehästä, negatiivisista tunteista ja ajatuksista ja opettaa meille myös uusia tapoja käsitellä kipua ja stressiä. Mindfulness harjoitteet muuttavat myös mielen tapaa kokee kipua siten että se on siedettävämpää.

Menetelmän tehokkuudesta kivunhallintaan on tehty monia kymmeniä tutkimuksia viime vuosikymmeninä jotka ovat osoittaneet harjoitteiden säännöllisen tekemisen vähentäneen merkittävästi kivun tunnetta, niiden hallintaa ja parantavan elämänlaatua.

Myös moni kursseillani ollut on saanut harjoitteista erittäin paljon apua omien sairauksien hallintaan ja niiden hyväksyntään, oli sitten kyseessä, loukkaantuminen, krooninen kipu tai jokin parantumaton sairaus.

Jos sinulla on jatkuvaa kipua ja kärsit niistä niin suosittelen sinulle edes kokeilemaan harjoitteita jonkin aikaa. Ja voit aloittaa esimerkiksi Ceeston sivuilta löytyvillä ilmaisilla harjoituksilla, linkki

Tässäpä myös yksi harjoitus;

Tämän harjoituksen tarkoitus on viedä huomio kehoosi, ja havaita jännittyneet tai kipeät kohdat ja antaa hengityksen ohjautua näihin kohtiin.

Voit tehdä tämän harjoituksen joko istuen tai makuuasennossa. Etsi itsellesi mukavan rento mutta kuitenkin ojentunut asento, niin että hengityksesi pääsee kulkemaan vapaasti.

Sulje silmäsi. Hengitä muutama kerta syvään henkeä ja anna kehosi rentoutua jokaisella uloshengityksellä yhä enemmän.

Vie huomio kehon kosketuspintoihin, miten kehosi lepää alustaa vasten.

Vie sitten huomiosi hengitykseesi, tutkien uteliaana missä päin kehoa sinun on helpointa havaita se. Keskity hetkeksi hengitykseesi.

Lähde sitten tutkimaan kehoasi, havaitsetko ehkä jossain päin jännitystä, särkyä tai kipua. Anna sitten hengityksesi virrata pehmeästi muutaman minuutin tähän kipeään kohtaan. Salli hengityksen rentouttaa, rauhoittaa ja hieroa tätä kohtaa kehossasi.

Ja jos kipu tuntuu liian voimakkaalta niin voit palata hetkeksi hengitykseesi, pelkästään sen havainnointiin.

Päästä sitten irti tästä kipeästä kohdasta ja tuo huomio takaisin kehoosi ja hengitykseesi. Voit jatkaa tätä harjoitusta halutessasi suunnaten hengityksesi myös kehosi muihin särkeviin tai jännittyneisiin kohtiin muutamaksi minuutiksi aina kerrallaan.

Avaa silmäsi lopuksi kevyesti ja voit hieman venytellä halutessasi.

By |2016-01-27T20:35:42+00:00huhtikuu 30th, 2014|Uncategorized, Yleinen|0 kommenttia

Jätä kommentti

css.php